5 grote voedingstrends

Die al een beetje zichtbaar zijn, ook bij ons.

1. Genieten met mate. Mensen zijn meer en meer met eten bezig. Bewuster aan het consumeren. Mensen verwennen zich nog graag, maar meer gecontroleerd. De overdadigheid wordt minder. Deels komt dit doordat mensen meer met hun gezondheid bezig zijn en de rol die voeding daarin heeft. Een evenwichtig voedingspatroon wordt steeds belangrijker. En deels doordat mensen zich meer bewust zijn van de gevolgen van onze manier van leven voor het klimaat en volgende generaties. Minder afval produceren en duurzamer proberen te leven zijn hiervan positieve gevolgen. Hoe herkennen wij dit? Er wordt veel geschreven over voeding. Voeding is vaak in het nieuws. In de winkel merken we dat mensen meer vragen stellen. En natuurlijk zijn we sinds kort slot aangesloten bij Too Good to Go en regelmatig post ik receptjes over wat je allemaal kunt doen met oud brood.

2. Voeding is brandstof en voeding is leuk. Vullen of voeden. Dit horen we steeds vaker. Veel voedsel voedt niet, maar vult alleen (of zelfs dat niet). Mensen worden hier meer bewust van. Onze partner Herbs en Spices is zelfs vanuit dit idee ontstaan. Gezond eten, eten dat het lichaam helpt, hoeft niet vies of saai te zijn. Lekker eten kan heel gezond zijn. Eens, de groentebroodjes die Ronald ontwikkelt heeft zijn heerlijk! En studenten van de KU Leuven hebben een award gewonnen met hun bladerdeeg waar groente in zit en minder vetten. In de winkel merken we deze trend vooral door de stijging in de keuze voor de volkoren broden; tarwe volkoren en speltvolkoren.

3. Convenience oftewel gemak. Druk. Volgeplande agenda’s. Geen zin om te koken of om een broodtrommeltje te vullen. Kant-en-klaar wordt alsmaar groter. En… steeds gezonder en completer. Bij ons vliegen de smoskes en worstenbroodjes de deur uit. Het lijkt wel of dit er iedere week meer worden. Lekker en gemakkelijk. In de nieuwe winkel kunnen we op deze trend beter inspelen. Ronald moet van mij bijvoorbeeld zijn granola gaan maken, beetje yoghurt en vers fruit erbij en gezond genieten maar!

4. Compensatiegedrag. Deze roep ik vaak, al noem ik het geen compensatiegedrag: als je geniet dan moet je het goed doen. The Future Foundation, bron van deze trends, noemde deze trend in het kader van het toenemend aantal flexitariërs. Mensen eten minder vlees, maar als ze dan vlees eten willen ze een goed, eerlijk stukje vlees. Datzelfde zien wij ook meer bij ons. Mensen willen gewoon goede, lekkere producten en hier sta ik vierkant achter. Geniet van goede producten gemaakt met goede grondstoffen en door professionals gemaakt. En niet door machines aan de andere kant van de wereld en dan hier afgebakken of afgewerkt met anderhalve aardbei en slechte slagroom. Ik ben blij met deze trend en hoop dat ie doorzet!

5. Extra voordelen van voeding. Deze trend zien (nog) niet echt, maar er zal meer aandacht komen voor andere voordelen van voeding behalve de voedingswaarde en het genieten ervan. Gedacht moet worden aan de gevolgen van voeding voor je humeur. Het beste voorbeeld is natuurlijk chocolade! Ook de gevolgen van voeding voor je huid of haar.