Brood het nieuwe superfood

Als marktonderzoeker denk ik dat superfood meer een marketingterm is dan dat het echt iets over voeding zegt. Nu blijkt brood dus ook een superfood. Beetje overdreven, maar lees hier de bevindingen van een wetenschappelijke studie naar de rol van brood voor je gezondheid:

Brood is belangrijk voor de inname van goede voedingsstoffen als vezel, eiwit, vitamine en mineralen. En het zal ook in de toekomst een belangrijke plaats innemen in een gezond voedingspatroon. Dat blijkt uit een pas gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek. De belangrijkste conclusie daarvan is dat je brood eigenlijk een superfood kunt noemen, omdat het qua samenstelling met kop en schouders boven veel voedingsmiddelen uitsteekt.

Dat brood zo bijzonder is, blijkt uit het artikel dat begin dit jaar verscheen in het wetenschappelijk tijdschrift ”Plant Foods for Human Nutrition”. In dit artikel keek men welke plantaardige voedingsmiddelen de beste bijdrage leveren aan de dagelijkse behoefte aan voedingsstoffen, zoals eiwitten, vezels, vitamines en mineralen. De onderzoeker keek naar koolhydraatrijk basisvoedsel, dat veel voorkomt in onze voeding. Voorbeelden zijn brood, pasta, aardappelen, peulvruchten, granen zoals tarwe, rogge en haver, maar ook pseudo-granen als teff, quinoa en boekweit.

Gemiddeld 160 gram brood

In Europa en de Verenigde Staten wordt gemiddeld 160 gram brood per dag gegeten, ongeveer 6 sneetjes. Als dit allemaal volkorenbrood zou zijn, dan levert brood een aanzienlijke bijdrage aan wat er dagelijks nodig is aan eiwitten, vezels, vitamines en mineralen. Zo kan volkoren brood 36% van de eiwitbehoefte en een kwart van de vezelbehoefte leveren. Maar ook draagt brood voor 41% bij aan de mineralen die op een dag nodig zijn en voor 17% aan de behoefte aan vitamines. Daarom is de bijdrage aan de inname van belangrijke voedingsstoffen van brood een van de hoogste van alle basisvoedingsmiddelen. Alleen linzen scoren in sommige opzichten beter.

Stel dat je brood weglaat

Als je brood weglaat, moet je veel van andere
producten eten om toch die goede voedingsstoffen binnen te krijgen. De
hoeveelheid vezels uit 160 gram volkorenbrood (14 gram vezel) zit ook in 780
gram aardappels, 670 zilvervliesrijst, 7 borden havermoutpap of 560 g gekookte groenten.
Nog een voorbeeld: de hoeveelheid mineralen uit 160 gram brood zit ook in 800
gram aardappels, 540 gram zilvervliesrijst, 2 borden havermoutpap of 470 gram
gekookte groenten, zo is becijferd in het artikel. Iets dergelijks gaat ook op
voor eiwitten en in minder mate voor vitamines. Deze getallen maken duidelijk
dat brood een belangrijke bron is van voedingsstoffen en een vooraanstaande
plek inneemt in het voedingspatroon.

Natuurlijk is volkorenbrood de beste keuze, want
daarin zitten de meeste voedingsstoffen en vezels. Maar uit de berekeningen in
het artikel blijkt dat zelfs witbrood nog een aanzienlijke bijdrage levert,
beter bijvoorbeeld dan eenzelfde hoeveelheid volkoren pasta, zilvervliesrijst
of aardappelen. En opvallend is dat ook vermeende superfoods als teff en quinoa
echt veel minder goed scoren.

Kans op tekort daalt

Dat brood in zo’n relatief kleine hoeveelheid zoveel voedingstoffen levert is interessant, zeker als er sprake is van kans op tekorten in de voeding. En dat is vaak het geval. Vooral door eenzijdige voeding ontstaan tekorten aan vezels, vitamines en mineralen. Door te kiezen voor voedingsmiddelen die rijk zijn aan voedingstoffen, zoals brood wordt de kans op een tekort kleiner.

De toekomst

De wereldbevolking groeit. En daarvoor is veel
voedsel nodig. De huidige voedselproductie kan deze groei niet aan en dat zou
kunnen leiden tot tekorten. Bovendien gaan steeds meer mensen in steden wonen:
minder mensen verbouwen dus hun eigen voedsel. Ook dat maakt de behoefte aan
gemakkelijk te consumeren voedsel groter, volgens het artikel. Maar omdat we
steeds minder bewegen, hebben we wel minder energie uit voedsel nodig. De
behoefte aan vezels, eiwitten, vitamines en mineralen blijft echter ongeveer
gelijk. Dat vraagt dus om voeding met een hoge dichtheid aan deze
voedingsstoffen.

Al deze ontwikkelingen vergroten de behoefte aan
duurzaam geproduceerde voeding met een hoge dichtheid aan voedingsstoffen.
Brood blijkt hiervan een goed voorbeeld: brood daar zit echt wat in!

Bron: brood.net; P.L. Weegels (2019), The
Future of Bread in View of its Contribution to Nutrient Intake as a Starchy
Staple Food. Plant Foods Hum Nutr. DOI 10.1007/s11130-019-0713-6.