Feiten en fabels over brood

Is donker brood gezonder? Kun je beter grof of fijn volkoren eten? Volkorenbrood is gemaakt van tarwe of toch niet? Volkoren is het gezondste brood omdat het van de hele graankorrel gemaakt wordt. Lees snel verder voor allerlei feiten en fabels:

FEIT: volkorenmeel bevat tot 20x meer vitamines en mineralen dan bloem
Een graankorrel bestaat uit: binnenin de meelkern, onderin de kiem en het buitenste vlies, de zemel. De meeste voedingstoffen zitten in de kiem en de zemel. Bij volkorenmeel wordt de hele kern vermalen. Bloem krijg je door graan te zeven en enkel de meelkern te vermalen. Je mist dan dus de vezels, vitaminen en mineralen uit de kiem en de zemel. Extra tip: let dus bij het lezen van etiketten vooral op het onderscheid tussen meel en bloem (meel is volkoren en bloem is gezeefd).

FABEL: hoe donkerder het brood, des te gezonder
Vroeger klopte dit, maar door het gebruik van mout en gekarameliseerde suiker is dat tegenwoordig niet meer. Ook zijn er bijvoorbeeld nieuwe tarwesoorten die een lichte zemel hebben. Het brood is dan ook licht. Enkel de ingrediënten zeggen iets over het gehalte vezels, vitaminen en mineralen. Hoe meer volkorenmeel en eventueel zaden, vruchten en noten des te gezonder het brood.

FABEL: grof volkoren is gezonder dan fijn volkoren
Beide broden zijn gemaakt van de hele graankorrel dus 100% volkoren. Dat betekent dat ze beiden alle voedingsstoffen van die hele korrel bevatten. Geen verschil dus. Het enige wat een klein voordeel zou kunnen zijn van grof volkoren is dat er nog hele korrels in het brood zitten. Dit dwingt je om beter te kauwen en rustiger te eten. Dit is goed voor de vertering en het is goed om bewust te eten.

FEIT: meergranenbrood kan gezonder zijn volkoren brood
Aan meergranenbrood zijn extra granen en zaden toegevoegd. Als de basis dan ook nog volkorenmeel is dan is het inderdaad nog gezonder dan een gewoon fijn of grof volkoren. Is de basis echter bloem, dan is het niet gezonder. In bloem zitten namelijk niet meer alle vezels, vitaminen en mineralen van de hele graankorrel.

FEIT: van alle graansoorten kun je volkoren maken
Dit is lastig en blijft verwarrend voor mensen. Volkoren zegt alleen iets over het gebruik van de hele graankorrel. Niet welke graankorrel. Dat kan dus tarwe zijn, maar ook spelt, rogge, haver, gerst of mais. Niet al deze graansoorten zijn even geschikt om brood van te bakken en worden daarom vaak in combinatie met tarwemeel of bloem gebakken. Let op; de naam volkoren is beschermd in de bakkerswereld. Een brood mag alleen als volkoren verkocht worden (volkorentarwe, volkorenspelt, volkorenhaver etc.) als het 100% volkoren is. Je kunt dit zien op het etiket of net als bij ons op de ‘ouwel’, het papieren plakkertje op het brood.

FABEL: van volkorenbrood krijg je darmverstoppingen
Juist niet! Maar je moet wel voldoende drinken. 2 liter vocht per dag adviseert het Voedingscentrum. In volkorenbrood zitten heel veel vezels. Deze voedingsvezels binden zich met vocht in darmen en zetten de darmen aan tot beweging. Dit zorgt voor een goede stoelgang waardoor afvalstoffen gemakkelijk het lichaam verlaten.

FEIT: het is verstandig vaker volkoren te eten
Dat is een feit, maar daarmee nog niet gemakkelijk. Zeker niet als je zo van je witte boterham houdt. En dan zijn de aanbevolen 6-7 sneetjes er best veel. Meer volkoren is altijd beter. Een tarwebrood is gemaakt van tarwebloem en tarwemeel. Daar zit dus ook al volkoren in. Bij ons is dit 50%; dat is al beter iets dan niets! Of je eet 5 volkorenboterhammen en 2 witte.

Bron: voedingscentrum, brood.net en volkorenisaltijdgoed.nl