Gezond en fit leven, wie wil dat nou niet?

En je hoeft er maar 1 ding voor te doen. Bij iedere voedingsadvies, en dan nemen wij alleen de wetenschappelijk onderbouwde mee!, staat het. En het is eigenlijk een heel gemakkelijk op te volgen advies:

Eet gevarieerd.

Het kan zijn dat je dat al doet, maar toch valt dat vaak tegen. Omdat wij mensen ontzettende gewoontedieren zijn. En iedere dag hetzelfde ontbijt of wekelijks dezelfde groente is uiteindelijk niet gevarieerd.

Nog even kort het waarom. Waarom moet je gevarieerd eten? Er is eenvoudigweg geen een voedingsmiddel dat alles aan je lichaam levert wat het nodig heeft. Dit merk je misschien niet meteen, maar als je gevarieerd en gezond eet, voel je je vrij snel veel beter. Fitter. Energieker. Vrolijker. Minder moe.  Een aantal tips die gevarieerd eten gemakkelijker maken:

  • Wissel af met kleur. We eten vaak dezelfde groenten zoals broccoli en wortels. Ook bij fruit zijn er favorieten zoals appels en bananen. Meestal is dit een gewoonte. Groente en fruit zijn gezond, maar variatie in groente en fruit is nog gezonder. Geen idee waar te beginnen? Probeer eens 2 verschillende kleuren per maaltijd op je bord te krijgen.
  • Eet dagelijks uit alle 5 de voedingscategorieën: groente en fruit, koolhydraten, eiwitten, zuivel en gezonde vetten. Iets weglaten of te eenzijdig eten is op de lange termijn niet goed. Keer op keer wijzen studies dat uit. Een dieet is niet vol te houden, een levensstijl wel. Al kost dit tijd en moeite.
  • Dineer met verschillende koolhydraten zoals zilvervliesrijst, aardappelen, wraps (wist je dat Ronald deze zelf maakt voor onze partner Herbs en Spices uit Alphen), quinoa, noodles, volkoren pasta, pannenkoeken, volkoren couscous of brood.
  • Eet met de seizoenen mee dan varieer je automatisch!
  • Varieer in beleg. Brood kan prima als basis dienen. Over heel de wereld zijn granen voor veel mensen een basis, maar als je altijd hetzelfde brood eet en hetzelfde beleg dan is er weinig variatie. Er zijn ontzettend veel soorten beleg, maar zeker hierbij vallen we vaak terug op onze eigen favorieten. Een aantal suggesties: Eet je graag ham? Er zijn heel veel soorten, wissel eens. Fruit op je boterham zoals aardbei of banaan is erg lekker. Hüttenkäse met avocado of komkommer is een lekkere combinatie. Een eitje, in wat voor vorm dan ook. Pittige pindakaas, door er een beetje sambal bij te doen, geeft al een heel andere smaak. Kaasliefhebber? Geitenkaas kun je met vanalles combineren, zoet en hartig. En als je gegrilde groenten bij je brood eet, dan sla je twee vliegen in een klap. Door af en toe eens te wisselen van brood, of liever nog graansoort, dan haal je ook uit deze basis weer andere voedingsstoffen. Denk dus eens aan een speltvolkoren in plaats van een tarwevolkoren of pak een brood met haver, een rogge of ons Lijn 29 met onder andere boekweit.
  • Probeer 1 nieuw recept per week. Overal zijn recepten te vinden. Op internet, in iedere supermarkt, in ieder tijdschrift. Wie weet wat je nieuwe lievelingsgerecht wordt!
  • Eet zowel plantaardige als dierlijke eiwitten; biefstuk of kip kan, maar zeker ook vis of ei. De plantaardige eiwitten zijn vooral goed voor het hart en bloedvaten; noten, volkoren granen, tofu of peulvruchten.
  • Vervang eens 1 ingrediënt van een bekende maaltijd; terugvallen op vertrouwde gerechten is fijn, makkelijk en efficiënt. Waarmee kun je variëren? Dit hangt natuurlijk af van het recept. Maar vervang de rijst eens door wraps, kaas kun je als smaakmaker vervangen door noten, vis door kip, tarwevolkoren door speltvolkoren, snijboontjes in plaats van sperzieboontjes, prei in plaats van ui, ei in plaats van vlees, gewone aardappels door zoete aardappels en noem maar op…

Moeilijk of gemakkelijk? Dit zal per persoon verschillen. En of je veel of juist weinig tijd hebt of je het leuk vindt om een beetje te experimenteren of dat je een extreem gewoontedier bent. Er moet niets, maar kleine beetjes helpen vaak. Hierbij ook!

Deel dit bericht!Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin